X
تبلیغات
جغرافیا - طرح درس روزانه

جغرافیا

مطالب علمی وجغرافیایی

طرح درس روزانه

عنوان اصلي درس : ناحيه

عناوين فرعي درس :

 تعريف ناحيه

معيارهاي  ناحيه بندي

معيارهاي طبيعي  در ناحيه بندي

مفاهيم :

ناحيه،منطقه،ناحيه بندي،زاويه تابش خورشيد، آب وهوا

هدف كلي درس:

دانش آموزان بامفهوم ناحيه و تقسيم بندي آن آشنا شوند.  

                هدف هاي جزيي درس :

درفرايندآموزش دانش آموزان بايد:

1-بامفهوم ناحيه آشناشوند.

2-اهميت ناحيه بندي راتوضيح دهد.

3-   معيارهاي طبيعي ناحيه بندي را بدانند.

4-بااستفاده ازچندتصويرنواحي مختلف رانشان دهد.

5-معيارهاي ناحيه بندي راباتوجه به تصاوير كتاب نام ببرد.

6-باترسيم شكل كره ي زمين ونحوه ي تابش خورشيد برروي تخته نحوه شكل گيري نواحي آب وهوايي را توضيح دهد.

7-تاثير شدت بارش بر فرسايش خاك راتوضيح دهد..

8-نواحي بارشي ايران رابرروي نقشه نشان دهد.

          اهداف رفتاري وحيطه هاي مربوط به هركدام

پس ازپايان آموزش ازدانش آموزان انتظارمي رودبتوانند :

1- ناحيه راتعريف كنند. ( حيطه شناختي    -  سطح دانش وآگاهي )

2- سه مورداز معيارهاي طبيعي در ناحيه بندي نام ببرند. ( حيطه شناختي      -  سطح دانش وآگاهي )

3-تفاوت هاي ظاهري شهرمكه باشهربندرعباس رانام ببرند  .(حیطه شناختی – سطح ارزشیابی )

4-علت تشكيل نواحي آب وهوايي را توضيح دهند.(حيطه شناختي  سطح دانش وآگاهي)

5–مناطق پرباران راروي نقشه نشان دهند. ( حيطه شناختي       سطح كاربردي)

امكانات لازم :

- رايانه باامكانات دسترسي به اينترنت حداقل به تعداد4 عدد

- دستگاه ويدئوپرژكتور

-كره ي جغرافيايي

مهارت هاي موردنياز:

- توانايي جست وجوي اطلاعات ازاينترنت

روش تدريس : روش بارش فكري وپرسش وپاسخ مبتني برIT

پس ازحضوروغياب وگروه بندي دانش آموزان بانشان دادن يك تصويرازدانش  آموزان مي خواهيم درموردآن نظرات خودرابيان كنند.سپس موضوع درس رادانش آموزان تشخيص خواهندداد.   (5دقيقه)

  بانوشتن سوال ناحيه چيست؟به ارزشيابي تشخيصي ازدرس مي پردازيم وپس ازجمع آوري نظرات دانش آموزان آنان رابه سمت تعريف ناحيه و عوامل بوجودآورنده نواحي هدايت مي كنيم واز آن هامي خواهيم كه پس ازتبادل نظر درموردمعيارهاي طبيعي درناحيه بندي  ،معيارهارا درمحيط word به نام گروه خوددرج نموده وگزارش ارائه نمايند.

ازدانش آموزان مي خواهيم درمورد نواحي طبيعي ازسايت  hadadpour.blogfa.com www.geo استفاده كنند.        

- بانشان دادن تصويرصفحه ي 2 كتاب ياتصاوير آماده شده ازقبل دلايل تفاوت چشم اندازهاراتوضيح دهند.

-سپس با استفاده توضيحات دانش آموزان مفهوم ناحيه توضيح داده مي شود.

-با استفاده از تصاويرسايت هاي معرفي شده معيارهاي ناحيه بندي را  توضيح مي دهيم.

-به كمك كره ي جغرافيايي تاثير اختلاف زاويه تابش خورشيد درعرض هاي مختلف توسط دانش آموزان بررسي مي شود.

-بانشان دادن تصاوير مربوط به سيل استان گيلان تاثير شدت بارندگي برفرسايش خاك توضيح داده مي شود.

- نواحي بارشي كشور بااستفاده ازنقشه واطلاعات دانش آموزان مشخص مي شود.

- حالامابراي هرگروه يك شكل راارائه مي دهيم كه آن راتفسيركنندسپس هرگروه راجع به نواحي داده شده مطالبی راازسایت ها مثل  ‌www.daneshnameh.roshd.ir  ؛www.atelieh..mihanblog.com و

استخراج ومطالب آن راارائه می دهد..   (55دقيقه)

درپايان ازيكي ازدانش آموزان مي خواهيم - خلاصه درس راارائه كند.   (5دقيقه)

سپس ارزشيابي پاياني صورت مي گيرد.      (15دقيقه)

ارزشيابي دانش آموزان ازخود  ( 5 دقيقه )

فعاليت هاي تكميلي خارج ازكلاس :

ازدانش آموزان مي خواهيم كه براي جلسه بعد تصاوير نواحي مختلف راازكتاب ها يامجلات كه تاثير عوامل درشكل گيري ناحيه رانشان مي دهدرابه كلاس بياورند.

دبيردرتمامي مراحل كاربه ارزيابي ازفعاليت دانش آموزان ازقبيل جمع آوري اطلاعات، سازماندهي وارائه مطالب مي پردازدكه براي اينكارفرمي درنظرگرفته شده است ودرطول فرايندتدريس ازتشويق استفاده مي نمايد.

آزمون پاياني بعدازتدريس: ناحيه

 نام ونام خانوادگي  :              كلاس :            مدت پاسخگويي: 15دقيقه

 1-ناحيه را تعركف كنيد.1

2- معيارهاي ناحيه بندي را نام ببريد.5/0

3 –الف- آيا همه ي نقاط سطح زمين به طور يكسان از نور خورشيد بهره مند مي شوند؟ب- با رسم يك شكل نشان دهيد.1

4-عامل اصلي در يك ناحيه چيست؟5/0

5-  علت تمايز در واحد هاي جغرافيايي چيست؟ 5/ 0

6- شدت بارندگي از چه نظر اهميت دارد؟75/0   

7-انتخاب معيار و ملاك براي تعيين حدود يك ناحيه به چه عاملي بستگي دارد؟5/
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم مهر 1391ساعت 6:58 بعد از ظهر  توسط شهناز بازداری   |